Профспілка працівників охорони здоров'я України

  Оплата праці

  Права працівників



Детальніше

08.01.2020

Позиція Профспілки щодо антиконституційних законопроєктів про працю та про діяльність профспілок

Профспілкою проаналізовано ініційований Кабінетом Міністрів України проєкт Закону про працю (реєстр. №2708 від 28.12.2019), а також внесений народними депутатами України проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих питань діяльності професійних спілок) (реєстр. № 2681 від 27.12.2019).

Профспілка висловлює категоричний протест антиконституційним нормам, які містяться у зазначених законопроєктах, оскільки окремі їх норми, всупереч статті 22 Конституції України, звужують зміст та обсяг існуючих прав і свобод громадян, зокрема, порушують права найманих працівників - членів Профспілки на належні умови праці та відпочинок, достойну винагороду за працю, стабільність трудових відносин, право на об’єднання у профспілки.

До основних недоліків законопроєкту №2708 можна також віднести:

- зменшення мінімальних гарантій щоденного та щотижневого відпочинку, погіршення умов, спрямованих на сприяння повноцінному відпочинку працівників (надання другого дня щотижневого дня відпочинку як правило підряд з загальним вихідним днем);

- зменшення кількості передбачених законом оплачуваних відпусток (щорічних основних відпусток працівникам окремих професій з особливими умовами праці, щорічних додаткових відпусток за роботу із шкідливими і важкими умовами праці, за особливий характер праці, відпусток працівникам, які мають дітей, соціальних відпусток), а також відпусток без збереження заробітної плати, які надаються в обов’язковому порядку;

    - виключення із закону вичерпного переліку випадків, коли допускається залучення працівників до надурочних робіт, роботи у вихідні та святкові (неробочі) дні, а також відкликання з відпустки;

    - скасування заборони залучення жінок, які мають дітей віком до 3 років до надурочних робіт та роботи в нічний час;

    - скасування граничних розмірів застосування надурочних робіт протягом року;

- неврегульованість питань щодо порядку застосування  дисциплінарних стягнень, як передумови до звільнення працівника за ініціативою роботодавця;

- вилучення із законодавства норми встановлення мінімальної заробітної плати  у розмірі не нижчому від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (Проєктом пропонується встановити мінімальний оклад (тарифну ставку) у розмірі, не меншому за 50 відсотків мінімальної заробітної плати);

- нівеляція поняття структури заробітної плати, яка передбачає основну, додаткову зарплату та інші заохочувальні та компенсаційні виплати;

- нормативна неврегульованість питань оплати праці працівників, зайнятих  на роботах із важкими, шкідливими та небезпечними умовами праці, на роботах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами  підвищеного ризику  для життя  і здоров’я, зокрема, доплат за роботу  у важких і шкідливих  умовах праці;

    - погіршення гарантованих умов оплати праці у разі виконання працівником надурочних робіт, роботи у вихідні, святкові (неробочі) дні;

    - погіршення рівня гарантій та компенсацій у разі звільнення працівника, у зв’язку з відмовою працювати у змінених умовах праці (для працівників, які пропрацювали у цього роботодавця менше 10 років);

    - пом’якшення матеріальної відповідальності роботодавця у разі порушення строків остаточного розрахунку з працівником;

    - скасування вичерпного переліку випадків, коли з працівником може укладатися договір повної матеріальної відповідальності при виконанні визначених трудовим договором робіт;

- скасування дії на території України актів органів державної влади і управління Союзу РСР та Української РСР з питань трудових відносин (багато з яких досі регулюють окремі елементи таких відносин).

 

Законопроєкт №2681 містить у собі ризики знищення профспілкового руху в України, зокрема, шляхом:

- позбавлення професійних спілок права брати участь у розгляді проєктів нормативно-правових актів, які стосуються регулювання трудових, соціальних, економічних відносин органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з урахуванням думки відповідних профспілок, об'єднань профспілок;

- звільнення роботодавця від обов’язку зі створення умов діяльності профспілок на підприємстві, в установі, організації;

- позбавлення профспілок повноважень зі здійснення захисту трудових та соціально-економічних прав та інтересів членів профспілок;

- позбавлення профспілки, до лав якої входять особи, які відносяться до керівного персоналу підприємства, установи, організації можливості виступати представником працівників у колективних переговорах;

- скасування окремих елементів механізму гарантій для працівників підприємств, установ або організацій, обраних до профспілкових органів;

- позбавлення права професійних спілок ініціювати розірвання трудового договору (контракту) з керівником підприємства, установи або організації, якщо він порушує цей Закон, законодавство про працю, про колективні договори та угоди;

- унеможливлення створення та діяльності первинних профспілкових організацій у навчальних закладах особами, що навчаються;

- встановлення імперативних приписів щодо організації внутрішньостатутної діяльності професійних спілок (утворення контрольних комісій за діяльністю об’єднань профспілок);

- визнання майна профспілок, їх об’єднань колишнього Союзу РСР і УРСР, розташованого на території України та яке станом на 24 серпня 1991 року перебувало у їх віданні, володінні та/або користуванні - державним майном.

 

Узагальнені зауваження Профспілки до вказаних законопроєктів направлені на адресу Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні.


08.01.2020
 



немає новин.

Календар подій

Попередні April - 2024 Наступні
 Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
01020304050607
08091011121314
151617182021
22232425262728
2930 

Фотодокументи